Kämmenniemen koulu
9. luokka (tietotekniikkapainotus)
Testitunnit:
- Peruslaskut ja DrRacket-ympäristöön tutustuminen (1h).
- Peruskuvioiden piirtäminen ja kuvien yhdistely. Japanin lipun, Suomen lipun ja auton lisäksi osa ehti tehdä myös omia kuvia. (3h)
- Funktion käsitteeseen tutustuminen koodaamalla pinta-alan laskufunktioita sekä avaruuskappaleiden levityskuvia. (2h)
- Ehto- ja valintalauseisiin sekä vertailuoperaattoreihin tutustuminen harjoittelemalla ensin yksinkertaisia if-lauseita (lämmityksensäätely- ja portsari-funktio). Toisella tunnilla tehtiin monimutkaisempi valintalause (bussin rahastaja) sekä piilokuva (Saksan lippu). Tarkemmin tunneista täällä.(2h)
- Ryhmä testasi itsenäisesti Racket Turtlea seuraamalla materiaalin videoita. (2h)
- Viimeiseksi tehtiin vielä tietokilpailupelejä. (2h)
Osa Kämmenniemen koululla koodatuista Racket Turtle - kuvista (koottu Padlet-seinälle) |
Testitunnit:
7. luokka (matikkapainotus)
- Laskujärjestysharjoitus ja DrRacket:iin tutustuminen. (2h)
- Peruskuvioiden piirtäminen sekä kuvien yhdistely, Japanin ja Suomen liput tai auto. (2h)
- Peruskuvioiden jälkeen tutustuttiin mm. "rotate", "scale" ja "crop" komentojen käyttöön, jonka jälkeen jatkoimme tehtäväsivuilta löytyviin "monimutkaisten kuvien" harjoitteluun. (3h)
- Oman ja luokan logon suunnittelu ja toteutus (2h)
- Ryhmä tutustui Racket-koodaamiseen tekemällä laskujärjestysharjoituksen sekä piirtämällä peruskuvioita. Tarkemmin tunneista täällä. (3h)
- Racket Turtle peruskuvioiden piirtäminen.(2h)
- Jouluisten kuvien piirtäminen käyttäen hyväksi peruskuvioita ja niiden yhdistelyä. (2h)
Kevätlukukaudella on vielä tarkoitus koodata ohjelmat erilaisten pinta-alojen laskemiseksi.
Ylöjärven yhtenäiskoulu
Testitunnit:
7. luokka
- Laskujärjestysharjoitus ja DrRacket:iin tutustuminen (1h).
- Peruskuvioiden piirtäminen sekä kuvien yhdistely, Japanin ja Suomen liput tai auto. (2h)
Ylöjärvellä oli tulostettu opettajan materiaalista ohjediat tietokoneluokan seinälle |
- Laskujärjestysharjoitus ja DrRacket:iin tutustuminen (1h).
- Peruskuvioiden piirtäminen sekä kuvien yhdistely, Japanin ja Suomen liput tai auto. (2h)
- Funktion käsite kuvafunktioiden avulla sekä ehtolause ja valintalause ympyräanimaation yhteydessä (kasvava ja pienenevä ympyrä). Tarkemmin tunneista täällä. (2h)
- Oman animaation tekeminen valintalauseen ja funktion avulla. Tarkemmin tunneista täällä. (2h)
Racket - animaatio, jossa pyöritetään Minion hahmoa |
- Racketiin tutustuminen, peruskuvioiden piirtäminen, muuttujan määrittäminen (2h)
- Kuvioiden yhdistäminen ja muokkaaminen (4h)
- Funktioihin perehtymistä ja kuvioiden tuottamista funktioiden avulla (2h)
- Peruslaskutoimitusharjoituksia (2h)
- Prosenttilaskentaa, pinta-alojen ja tilavuuksien laskemista itse muodostettujen funktioiden avulla (3h)
- Funktioiden testitapausten muodostamista ja funktion testaamista (1h)
- Kuvioiden piirtämistä käyttäjältä kysytyn tiedon (display-read) perusteella (2h)
- Racketiin tutustuminen
- Peruskuvioiden piirtäminen, muuttujan määrittäminen, kuvioiden yhdistäminen, peruslaskutoimitusharjoituksia ja funktioiden muodostamista sekä prosenttilaskentaa, pinta-alojen ja tilavuuksien laskemista itse muodostettujen funktioiden avulla (1-2h)
Testitunnit:
8. luokka (ohjelmointikurssi)
- Peruskuvioiden piirtäminen sekä kuvien yhdistely, Japanin ja Suomen liput tai auto. (2h)
- Racket Turtle peruskuvioiden piirtäminen (kolmio, neliö, suunnikas, toisto). Tarkemmin tunneista täällä. (2h)
- Racket Turtle spiraalin tekeminen funktion ja map:in avulla. Tarkemmin tunneista täällä. (2h)
Kauksun Turtlet |
Tesoman koulu
Testitunnit:
7. luokka
- Racket Turtle peruskuvioita (kolmio, kuusikulmio, suunnikas). (1h)
- Racket Turtle peruskuvioita toiston avulla sekä värin vaihtaminen. (1h)
- Funktiot ja muuttujat. Tarkemmin tunneista täällä. (1h)
- Kuvaajien piirtäminen plot2D:llä. Tarkemmin tunneista täällä. (1h)
Kuvaajia piirrettynä DrRacket:illä |
- Racket Turtle peruskuvioita, kuvia toiston ja värinvaihdon avulla. (1h)
Testitunnit:
8. luokka (suurin osa koulun 8. luokista matematiikan tunneilla)
- Laskujärjestysharjoitus ja DrRacket:iin tutustuminen (1-2h).
- Peruskuvioiden piirtäminen sekä kuvien yhdistely, Japanin, Suomen, Saksan, Brasilian liput (tai auto). (1-2h)
Moision koululla koodattuja lippuja |
Lielahden koulu
Testitunnit:
7. luokka
- Peruslaskut ja DrRacket:iin tutustuminen. (1h)
- Vertailuoperaattorit, murtolukujen ja negatiivisten lukujen suuruusjärjestys. (1h)
- Peruskuvioiden piirtäminen ja tallentaminen. (1h)
- Peruskuviot ja DrRacket:iin tutustuminen. (1h)
- Kuvien yhdistely, Japanin ja Suomen liput. (1h)
Peliohjelmointikurssilla koodattiin "Whack-a-mole"-pelit Racket:illä. Peligrafiikat tehtiin GIMP2-ohjelmalla. Tunneista tarkemmin täällä. (4 x 2h)
Yksi "What-a-,mole"-peli Lielahden koulusta |
Testitunnit:
8. luokka
Tutustui neliön ja neliöjuuren käsitteeseen Racket-harjoituksen avulla. (1h)
Neliön ja neliöjuuren käsitteen tutkimiseen tarkoitettuja Racket:illä piirrettyjä kuvia |
Linnainmaan koulu
8. luokka (AT valinnainen, 2 ryhmää)
Ryhmät ovat käyneet läpi Koodiaapisesta löytyvää materiaalia. Aikaa on ollut valinnaiskurssin takia mukavasti käytössä ja ryhmät jatkavat tästä keväällä eteenpäin.
- Laskujärjestysharjoituksia ja DrRacketiin tutustumista (2h)
- Peruskuvioiden piirtäminen, kuvien yhdistely, monimutkaiset kuvat (4h)
- Oman monimutkaisen kuvan suunnittelu ja toteutus (2-4h)
- Funktioihin tutustuminen ja niiden käsittely tehtävien avulla (pinta-alat, tilavuudet, kuvafunktiot) (4h)
Linnanmaalla koodattuja Racket - kuvia |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti