Ohjelmoinnin perusteet voidaan käydä läpi monella eri
ohjelmointikielellä tai ympäristöllä. Taulukkoon on avattu matematiikan OPS:ssa
mainittuja aihepiirejä ohjelmoinnin näkökulmasta. Ohjelmoinnin opetuksessa
yläkoulussa pääpaino on tekemisessä, uusiin käsitteisiin tutustutaan
ohjelmoimalla niiden avulla jotakin. Ohjelmointiympäristöinä käytetään
ohjelmoinnin opetukseen suunniteltuja graafisia ohjelmointityökaluja tai
lausekielisiä ympäristöjä, joihin on tuotu opetukseen tarkoitettuja
ohjelmointia helpottavia kirjastoja. Ohjelmoinnin opetuksen tarkoitus on
tutustua laskennallisen ajattelun maailmaan yhden tai useamman
ohjelmointiympäristön avulla.
7. luokan ohjelmointi
ohjelmoinnin alkeet
|
·
lauseke,
lausekkeiden yhdistäminen
·
lausekkeiden
evaluointi (esim. stepperillä tai käsin)
·
tietotyypit (esim. numerot,
merkkijonot, kuvat, boolean arvot)
·
aritmeettiset
operaattorit (+, -, *, / )
·
loogisten virheiden
ja syntaksivirheiden etsiminen ja korjaaminen
·
ohjeiden antaminen järjestyksessä
Oppilas osaa kirjoittaa ohjelmakoodia, joka
suorittaa järjestyksessä yksinkertaisia toimintoja, kuten laskee aritmeettisia
lausekkeita tai piirtää yksinkertaisia
geometrisia kuvioita.
|
väitelauseiden totuusarvon päättely
looginen perustelu
looginen päätteleminen
muuttujan käsite
|
·
boolean arvot
(true/false)
·
vertailuoperaattorit
numeroille (<, <=, >, >=, =)
·
vertailuoperaattoreita
muille kuin numeroille (esim. merkkijonot)
·
boolean
operaattorit (and, or, not)
·
muuttujan
käyttäminen
Oppilas osaa kirjoittaa muuttujia sisältäviä
ehtolauseita, joissa käytetään vertailuoperaattoreita numeroille tai
merkkijonoille sekä boolean operaattoreita (and, or ,not).
|
sääntöjen ja riippuvuuksien etsiminen
sääntöjen ja riippuvuuksien esittäminen
|
·
haarautuva koodi
ehtolauseen (if-then-else rakenne) tai valintalauseen avulla (case/cond)
Oppilas osaa
ohjelmoida haarautuvaa koodia.
|
8. luokan ohjelmointi
muuttujan käsite
funktion käsite
mallintaminen
|
·
funktion käsite,
funktion parametri muuttujana, funktion paluuarvo
·
funktion
määrittely- ja arvojoukko
·
funktion arvoon
vaikuttavien parametrien (muuttujien) identifiointi
Oppilas osaa
suunnitella ja ohjelmoida funktioita, jotka ottavat sisäänsä yhden tai useamman parametrin
(muuttujan) ja palauttavat ulos yhden arvon (funktion arvon).
|
lausekkeen arvon laskeminen
|
·
funktion toiminnan
testaaminen
·
abstraktio
(muuttuja) – konkretia (testitapaus)
Oppilas osaa
testata kirjoittamansa funktion toiminnan (validoida, että funktio toimii
kuten sen pitääkin).
|
sääntöjen ja riippuvuuksien etsiminen
sääntöjen ja riippuvuuksien esittäminen
mallintaminen
|
·
tilan käsite
·
tilan muuttuminen
ulkoisen tapahtuman johdosta
·
systeemin
mallintaminen identifioimalla tilaan vaikuttavat parametrit
Oppilas osaa suunnitella ja ohjelmoida yksinkertaisen
tilakoneen, jonka tila muuttuu jonkin ulkoisen tapahtuman johdosta (esim.
näppäimen painallus, sensorin arvon muuttuminen tai timerin laukeaminen).
|
looginen perustelu
looginen päätteleminen
|
·
ratkaisualgoritmin
suunnittelu yhden tai useamman
muuttujan systeemille
Oppilas suunnittelee ja ohjelmoi algoritmin,
jolla voidaan ratkaista jokin ongelma (esim. ohjelmoi yksinkertaisen
animaation, pelin tai sensoreilla varustetun robotin toiminnon).
|
9. luokan ohjelmointi
muuttujan käsite
|
·
laajennetaan
muuttujan käsitettä muuttujiin, joita voi olla ennalta määrittelemätön määrä
(esim. lista, taulukko)
Oppilas osaa
käyttää muuttujaa, johon voidaan tallentaa ennalta määrittelemätön määrä
arvoja.
|
lausekkeen arvon laskeminen
|
·
lausekkeen arvon
laskeminen, kun muuttujan arvoja voi olla ennalta määrittelemätön määrä
Oppilas osaa käyttää silmukkarakennetta
ennalta määrittelemättömän suuruisen datajoukon
käsittelemiseen (while, for, rekursio, map tms.).
|
sääntöjen ja riippuvuuksien etsiminen
sääntöjen ja riippuvuuksien esittäminen
|
·
ongelman ja sen
ratkaisun jakaminen osiin
·
toistuvien
rakenteiden tunnistaminen ja erottaminen uudelleen käyttöä ajatellen
Oppilas osaa jakaa ongelman osaongelmiin,
ratkaista osaongelmat ohjelmoimalla ja yhdistää ohjelmalliset osat yhdeksi
ratkaisuksi.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti