tiistai 8. joulukuuta 2015

Turtle-testausta Kaukajärvellä

Viime perjantaina joukko 8.luokan oppilaita ohjelmoi Racket Turtlea tekemään erilaisia geometrisia kuvioita. Ensimmäiseksi latasimme DrRacket:in Package Managerin avulla "teachpacks" paketin, jossa myös Racket Turtle - kirjasto on. Sitten latasimme Koodausta kouluun materiaalin sivuilta valmiin koodin, joka piirtää neliön. Tutkimme koodia yhdessä hidastetun piirtotoiminnon (step-by-step) avulla ja kun Turtlen ohjaamislogiikka oli selvillä oppilaat saivat tehtäväksi muuttaa koodi piirtämään kolmion. Osa sai kolmion valmiiksi nopeasti ja he siirtyivät kuusikulmioon ja neljäkkääseen. Kun kaikki olivat saaneet kolmion valmiiksi, näytin miten kuusikulmion sai tehtyä kätevämmin repeat - komennon avulla.

(define sivu
   (list (forward 100)
          (turn-left 60)))

(define kuusikulmio
    (repeat 6 sivu))

(draw kuusikulmio) 

Näytin vielä miten repeat:in avulla voi toistaa myös aikaisemmin piirretyn kuvion:

(define neliöt
    (repeat 4 neliö))

Kun repeat oli hanskassa ryhdyimme leikkimään sen avulla, ja toistimme jo valmiiksi saatuja peruskuvioita: neliötä, kolmiota, kuusikulmiota tai neljäkästä. Jotta kaikki kuviot eivät olisi vain sinisiä opettelimme vaihtamaan myös väriä change-color:in avulla. Osa oppilaista opetteli myös pen-up, pen-down ja go-to komennot, jotta sai kuvansa nätisti keskelle piirtoaluetta. Lopuksi oppilaat saivat ladata itse piirtämänsä Turtle-kuvan Padlet-seinälle kaikkien ihailtavaksi. Tällaisia niistä sitten tuli:

Kauksun Turtle-Padlet
Tämä ryhmä oli jo aikaisemmin tutustunut DrRacket:iin piirtämällä peruskuvioita sekä yhdistettyjä kuvia ja näiden Turtle kuvien tekemiseen meni yksi kaksoistunti. 

1 kommentti: